lauantai 7. marraskuuta 2015

Hermanni Firenzessä



Eräänä lokakuisena lauantaina Hermanni sujahti sinisen repun uumeniin ja aloitti ensimmäisen matkansa toiselle puolelle Eurooppaa. 
Tuntien pimeyden ja matkustamisen jälkeen Hermanni saapui määränpäähänsä Italian Firenzeen yhdessä matemaattisten aineiden opettajan Marjaanan kanssa. Sää Firenzessä oli kesäisen lämmin, nähtävää ja koettavaa olisi riittänyt pidemmäksikin aikaa.
Ensimmäinen päivä kului tutustuen Firenzen nähtävyyksiin. Lukuisia upeita kirkkoja, kuten tuomiokirkko Santa Maria del Fiore sekä 150 vuoden rakentamisen jälkeen valmistunut Duomo. Kaupungissa oli myös kilometreittäin kapeita kujia, kauniita rakennuksia sekä komeita siltoja. Kaupunki on täynnä taidetta ja historiaa.
Matkan tarkoituksena ei kuitenkaan ollut pelkkien nähtävyyksien ihasteleminen vaan osallistuminen koulutukseen. Viikon mittainen kurssi käsitteli globaalikasvatusta ja sen opetusta toiminnallisuuden kautta. Tarkemmin sanottuna sitä, miten ihmiset, oli kyse sitten lapsista, nuorista tai aikuisista, saadaan pohtimaan maailmaa kokonaisuutena, miten erilaista ja eriarvoista elämää ihmiset eri puolilla maailmaa elävät. Toiminnallisuudella tarkoitetaan sitä, että oppiminen ja työskentely ei tapahdu opettajajohtoisesti vaan yhdessä keskustellen, pohtien, leikkien, rakentaen ja kokeillen.
Pitkistä päivistä huolimatta viikko oli antoisa. Hermannikin pääsi kokeilemaan erilaisia menetelmiä ja keinoja oppia ja opettaa. Hermanni pääsi myös nauttimaan italialaisten ystävällisyydestä ja kutsuja vierailuille eri puolille Italiaa sateli kurssin muilta osallistujilta.
Hermannia ja Marjaanaa matka Firenzeen hymyilyttää vielä pitkään. Matka osoitti sen, ettei etenkään englannin tunneilla auta nukahdella, sillä yhteinen kieli on avain yhteisille kokemuksille ja vitseille muiden eurooppalaisten kanssa. Saattaa sitä viikossa pastasanaston lisäksi oppia sanan jos toisenkin italiaa.

*        Marjaana Hoikkalan koulutus Firenzessä on osa Hermannin koulun kansainvälistymishanketta, jonka rahoitus tulee Erasmus+ -hankkeesta ”Tavoitteena kielitaitoinen monikulttuurinen maailmankansalainen”

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti