![]() |
Käsityötunneilla syntyi maailmankartta, johon merkittiin väreillä Hermanniin saapuneiden kotimaat |
Syksyisenä tiistaina Hermannissa siirrettiin lukujärjestykset syrjään ja tutkittiin, millaisista maista hermannilaisia on tullut. Eri maita oli tutkittavana yhteensä 19 kappaletta. Kukin luokka valitsi itse heille sopivan lähestymistavan. Opettajat toimivat taustalla ohjaajina ja antoivat oppilaille lähes vapaat kädet tutkita, millaisia asioita eri maista tulee esille. Lähestymistapaa kutsutaan ilmiöpohjaiseksi oppimiseksi.
Seuraavassa muutamia tuokiokuvia päivästä:
Työskentely oli ripeää - aamulla klo 9 aloitettiin ja töiden piti olla valmiina esiteltäväksi klo 13. Kahdella viimeisellä oppitunnilla oli mahdollisuus kiertää katselemassa tuotoksia ja osallistua Kahoot-visailuihin sekä katsella esityksiä juhlasalissa.
Etukäteen oli sovittu, että erillinen arviointiraati valitsee yhden ansiokkaan luokkatyön. Ansioituneen työn kriteerit olivat:
- Sellainen, että töissä näkyy kaikkien panostus ja osallistuminen
- Erilaisia töitä ja toteutustapoja on koko luokalla yhteensä enemmän kuin yksi
- monipuolinen kokonaisuus
- visuaalisesti onnistunut
- Katsojaa innostava
Arviointiraati piti kisaa tiukkana ja yhden palkinnon myöntämistä liian haasteellisena tehtävänä. Lopulta arviointiraati päätyi palkitsemaan kaksi ansioitunutta luokkaa: 8D Yhdysvallat-työllään ja 8E Irak- työllään.
![]() |
8D-luokan edustajat palkintoa noutamassa |
![]() |
8D-luokka työssä |
![]() |
8E-luokan edustajat |
Onnittelut voittajille!
Kiitos ahkerasta työskentelystä jokaiselle hermannilaiselle!
Seuraavan päivän Salon Seudun Sanomissa oli aukeaman juttu kansainvälisyyspäivästä.
Oppilaat kirjoittivat luokittain päivän jälkeen palautteita, jotta tämäntyyppistä työskentelyä voidaan kehittää jatkossa.
Alla erään oppilaan ajatuksia päivän toteutuksesta:
Kansainvälisyyspäivän aikana työskenneltiin pääosin ahkerasti. Luokissa vieraillessa erottui kuitenkin, että toiset olivat työskentelystä kiinnostuneempia kuin toiset. Ahkerimmin työskenneltiin luokissa, joissa opettaja oli koko ajan paikalla valvomassa. Oppilaat lähestyivät aiheita monin eri tavoin. Yleisimpiä työn toteutustapoja olivat Kahootit, PowerPoint-esitykset sekä seinäjulisteet. Oli ilo huomata, että töihin oli nähty vaivaa ja panostusta.
Useammalle oppilaalle kansainvälisyyspäivän idea tuntui ainakin aluksi olevan epäselvä, mutta päämäärä selkiytyi päivän kuluessa. Oppilaat innostuivat eniten tietokoneilla tehtävistä töistä (esim. Kahoot). Joistakin niin sanotusti vieraammista maista, joista oppilaat eivät ehkä aiemmin edes olleet kuulleet, saattoi olla hankaluuksia löytää monipuolista tietoa. Ongelmista kuitenkin nähdäkseni selvittiin, ja saatiin aikaan hienoja lopputuloksia. Luokkien välinen kilpailu lisäsi mielenkiintoa tekemiseen.
Omasta mielestäni kansainvälisyyspäivä voisi ehdottomasti tulla perinteeksi, sillä se on loistava tapa tutustua meille vieraampiin valtioihin ja samalla tuoda vaihtelua tavallisen kouluarjen keskelle. Ensi vuonna päivästä voisi ehkä antaa enemmän informaatiota oppilaille. Töiden esittelytilaisuuteen juhlasalissa voisi kehittää tavan, jolla oppilaiden huomio saadaan enemmän kiinnitettyä esiteltäviin töihin. Kansainvälisyyspäivä oli mielestäni onnistunut kaikin puolin! ![](https://wilma.salo.fi/shared/scripts/ckeditor/plugins/smiley/images/regular_smile.png)
![](https://wilma.salo.fi/shared/scripts/ckeditor/plugins/smiley/images/regular_smile.png)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti