Palermo Sisilia 27.10.─3.11. 2024
Sunnuntai
Lähtö Salosta tapahtui syksyisenä aamuna klo 3.00 omalla autolla kohti Helsinkiä. Lensimme ensin Finnairilla Roomaan ja sieltä sinisellä ItaAirwaysin lentokoneella Sisiliaan Punta Raisiin. Täältä matka jatkui junalla kohti Palermon keskustaa. Loppumatka 1,3 km taittui kävellen pitkin Palermon kujia hotelli Toniciin. Hotelliin saavuimme 15 minuuttia ennen tervetuliaistapahtumaa. Tapasimme neljä muuta Erasmus-kurssilaista Biljanan ja Tanjan Serbiasta sekä Anna-Karinin ja Teresen Vaasasta.
Kurssin vapaaehtoistyöntekijä ja paikallinen asukas Daniele piti meille kahden tunnin mittaisen kaupunkikierroksen, jonka aikana tutustuimme muun muassa ortodoksiseen kirkkoon, Italian suurimpaan oopperataloon, 1500-luvun koristeelliseen monikerroksiseen suihkulähteeseen ja barokkityyliseen kahdeksankulmaiseen aukioon, jolla oli neljä patsain koristeltua suihkulähdettä. Illalla kävimme kurssilaisten kanssa syömässä pizzaa ja pastaa. Seurana meillä oli espanjalainen vapaaehtoistyöntekijä Julene.
Oopperatalo |
Pasta
alla Norma |
Maanantai
Päivä alkoi hotellin aamiaisella, jonka jälkeen kokoonnuimme CLIL-kurssille. CLIL-lyhenne tulee sanoista C=Content, L=Language, I=Integrated ja L=Learning. Kurssin alussa tutustuimme toisiimme kirjottamalla itsestämme kolme faktaa, joista yksi ei pitänyt paikkansa. Näitä arvuuttelimme kurssilaisten, vapaaehtoisten Danielen ja Katen sekä opettaja Silvanian kanssa ja samalla syntyi mukavaa keskustelua kurssilaisten välillä.
Päivän aikana teimme harjoitteita englanniksi Miron avulla. Miro on yhteistyöalusta, joka toimii virtuaalisena valkotauluna ja kirjautuminen tapahtuu omilla sähköpostitunnuksilla. Päivän aikana kokosimme kurssilaisten odotuksia, harjoitteita ja mahdollisia pelkoja. Lisäksi pohdimme, mille alueelle Weak (Heikko) à Strong (Vahva) kunkin koulun CLIL-opetus tällä hetkellä kuuluu. Heikko tarkoittaa, että joitakin termejä opetetaan kaksikielisesti ja vahva sitä, että opetussuunnitelma on esimerkiksi englannin kielellä ja opetus tapahtuu englanniksi. Hermannin koulu sijoittui tässä hieman keskikohdan alapuolella, koska meillä kieliluokilla oppiaineissa korkeintaan 25 % opetuksesta tapahtuu englanniksi.
Koulutuspäivän jälkeen suuntasimme linja-autolla Mondellon rannalle aistimaan Välimeren tunnelmaa ja pulahdimme noin 23 asteiseen mereen. Paluumatkalla pysähdyimme ihastelemaan Palermon näyteikkunoita ja kävimme syömässä tunnelmallisella La Vuccirian basaarialueella.
Tiistai
Aamupäivällä suuntasimme kaupunkikierrokselle saksalaisen vapaaehtoistyöntekijän Katen ja hänen ystävänsä kanssa. Tutustuimme paikalliseen kauppatoriin, jossa oli myynnissä tuoretta kalaa, vihanneksia ja matkamuistoja. Tämän jälkeen tutustuimme Palermon roomalaiskatoliseen katedraaliin, joka on omistettu Neitsyt Marian taivaanastumisen kunniaksi. Katedraalin ulkopuolella oli valtava Neitsyt Marian patsas odottamassa kuljetusta merelle. Seuraavaksi tutustuimme Palermon kuninkaalliseen palatsiin, joka toimi Sisilian kuninkaiden kotipaikkana ja myöhemmin Sisilian myöhempien hallitsijoiden päävaltapaikkana. Samalla näimme Palermon monumentaalisen kaupungin portin, joka rakennettiin juhlimaan Kaarle V:n Tunisian valloitusta ja hänen vierailuaan Sisilian kuningaskunnan pääkaupunkiin. Kierroksen jälkeen suuntasimme lounaalle nauttimaan paikallista tuoretta kalaa ja ihastelimme samalla purjeveneitä.
Iltapäivän koulutus alkoi tehtävällä, jonka tarkoituksena oli ryhmissä muistella ja kuvata edellisen päivän tapahtumia luovasti piirtämällä ja värejä käyttäen. Koulutuspäivä oli tiivis sisältäen erilaisia aktiviteetteja, joita voi hyödyntää CLIL-tunneilla luokkahuoneessa. Tutuksi tulivat flippity, padlet ja thegamegal nettisivustot. Päivän lopuksi lähdimme työstämään CLIL-projektia työpareittain Word-alustalla sisältäen vaadittavat pääkohdat aihealueiden content (sisältö), cognition (tajunta), communication (vuorovaikutus) ja culture (kulttuuri) alle. Päivän päätteeksi meillä oli kurssilaisten kanssa yhteinen illallinen, jossa maistelimme perinteistä Sisilialaista ruokaa mm. risottoa, bruchettaa ja erilaisia täytettyjä tortilloja.
Keskiviikko
Totutusti aloitimme aamun lenkillä ja lihaskuntoharjoittelulla Palermon satamassa aamuauringon noustessa taivaanrannan takaa. Joka aamu hotelli tarjosi kattavan aamiaisen sisältäen leipää, leikkeleitä, erilaisia suolaisia suupaloja, pekonia, munakokkelia, keitettyjä kananmunia, mysliä, muroja, jogurttia, hedelmiä ja suuren kattauksen erilaisia makeita herkkuja.
Keskiviikkopäivä alkoi koulutuksella, jonka aikana tutustuimme erilaisiin tieto- ja viestintäteknologian sovelluksiin menti, quizlet ja baamboozle. Harjoittelimme näiden sovellusten käyttöä ja työstämäämme CLIL-projektiin lisäsimme joko quizlet tai baamboozle harjoitteen aktiviteetiksi.
Torstain koulutuspäivä alkoi muistelemalla keskiviikon tapahtumia WEDNESDAY-tehtävän avulla. Tehtävänä oli jokaisen kirjaimen kohdalle keksiä edellisen päivän koulutusta tai vapaa-aikaa kuvaava englanninkielinen sana. Esimerkiksi kirjain W sisälsi sanan walking ja kirjain E quizlet. Toiminnallisina harjoituksina olivat Edpuzzle ja generally.
Tutustuimme näihin opettaja Silvanian johdolla ja valitsimme toisen harjoitteen CLIL unit - kurssiprojektiin. Valitsimme käyttää projektiimme Edpuzzle-sovellusta ja liitimme projektiin kolme eri Edpuzzle-videotehtävää.
Tämän jälkeen uutena työmuotona esiteltiin collect-menetelmä. Tässä harjoitteessa seitsemää englanninkielistä non-Formal Coyle-määritelmää - it is participatory, learned centered, flexible, voluntary, participants evaluate the results of non-formal education, target competencies (knowledge attitudes and skills) and learning zones - vastaan etsittiin aikakauslehdistä vastaavia kuvia.
Tämän jälkeen seitsemään periaatteeseen lisättiin vielä niitä vastaavat määritelmät, jotka opettajan pitää ottaa huomioon ennen opetuskokonaisuuden suunnittelua. Koulutuspäivä päätettiin matching crossword -harjoitukseen, jossa ryhmäläiset keksivät annetuille sanoille määritelmiä kisailun hengessä. Iltapäivällä tutustuttiin Balestare-kylässä sijaitsevaan viinitarhaan Francescon opastamana. Hän kertoi oliiviöljyn valmistusprosessista ja viinin valmistuksesta.
Perjantai
Perjantaipäivä alkoi pizza-aktiviteetilla, jossa edellisen
päivän CLIL-kurssin antia tai vapaa-aikaa kuvattiin yhdellä sanalla. Harjoite käytiin
läpi yhdessä ryhmissä kertomalla mieleen jääneitä tapahtumia. Tämän jälkeen
pareittain pelattiin laivanupotusta aihealueista historia ja Yhdysvaltain osavaltiot.
Erittäin mukava ja toimiva harjoite oppia uusia asioita tai kerrata jo opittua
pelillisyyden kautta. Viimeinen päivä koulutuksesta sisälsi ryhmien CLIL-projektin
viimeistelyn ja esittelyn. Kurssin lopussa annoimme palautteen ja testasimme
italian kielitaitoamme quizletin kanssa. Koulutuksen suorittamisesta saimme Erasmus+
sertifikaatit. Illalla kävimme vielä kurssilaisten sekä vapaaehtoistyöntekijöiden
Danielen ja Katen kanssa yhdessä syömässä. Kuvassa ylhäällä vasemmalta Biljana,
Anna-Karin, Tanja, Markus, kurssin opettaja Silvana, Maarit ja Terese.
Lauantai
Lauantai oli matkapäivä. Lähdimme hotellilta klo 11 jälkeen kävelemään juna-asemalle ja menimme junalla Punta Raisin lentokentälle. Täältä matka jatkui Roomaan, josta lensimme Helsinkiin. Sää lähtiessämme oli noin 15 astetta, ja kun palasimme takaisin Suomeen, niin pakkasen puolella. Tiet olivat jäässä ja paikoitellen oli lunta. Autossa oli kesärenkaat, mutta onneksi isot tiet olivat sulia ja pääsimme turvallisesti kotiin kello 2 jälkeen yöllä.
Upea CLIL-koulutusmatka, jonka aikana aurinkoinen ja lämmin sää suosi. Sisilia on ehdottomasti näkemisen ja kokemisen arvoinen paikka!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti