10-13.4.2025
Kurssi järjestettiin huhtikuussa Barcelonan lähistöllä Espanjassa. Itse kurssipaikka oli katalonialainen yhtenäiskoulu. Kurssiviikko aikana pääsin myös tutustumaan paikalliseen kouluelämään.
Koulu oli hyvin värikäs ja oppilastöitä oli näkyvissä runsaasti. Tämän lukuvuoden teemana oli taide ja itsensä ilmaiseminen ja teema oli selkeästi näkyvillä pääovelta alkaen.
Kurssin osallistujat saapuivat Portugalista, Romaniasta ja Bulgariasta sekä minä ainoana Suomesta. Meitä kurssilaisia oli yhteensä kahdeksan ja pidän sitä hieman liian pienenä osallisujamääränä kurssiviikon ryhmätöitä ja keskusteluita ajatellen. Lisäksi harmittavasti osa kurssilaisista puhui hyvin vähän englantia.
Saapumispäivänä oli ainoastaan tutustuminen muihin kurssilaisiin, mutta ensimmäisestä kurssipäivästä lähtien päivät täyttyivät tehtävistä ja ongelmien pohtimisesta.
Premia del Dalt oli hyvin pieni espanjalainen kylä, joten jouduin varaamaan majoituksen noin puolen tunnin junamatkan päästä. Päivittäin pääsin näkemään paikallista eloa - isovanhempia saattamassa koululaisia kouluun ja ihmisiä kiiruhtamassa junaan töihin päästäkseen. Junayhteydet Barcelonaan toimivat hyvin ja työssäkäyntiliikenne junalla oli vilkasta!
Kouluttajana toimi yllättäen suomalainen Tuovi Ronkainen ja hänen asiantuntemus ja laaja perehtyminen opetettaviin aiheisiin olikin parasta kurssin antia.
Mitä kurssipäiviin siis sisältyi?
Viikko alkoi reippaasti megatrendeihin perehtymisellä: Megatrendit ovat maailmanlaajuisia suuntaviivoja liittyen talouteen, väestönkehitykseen, ympäristön tilan ymmärtämiseen ja teknologian kehitykseen. Keskustelut olivat hyvin globaalilla tasolla, mutta esimerkiksi Sitran Megatrendit-korteilla aiheita voi soveltaa myös yläkoulun ja lukion oppituntien sisälle. Ydinajatuksena on ettei pitäisi ajatella tulevaisuuden suuntaa kohti vääjäämätöntä, vaan miettiä miten siihen voi jokainen vaikuttaa ja ymmärtää asioita maailmanlaajuisesti. Tämä koulutuspäivä aiheutti enemmän kysymyksiä kuin selkeitä vastauksia, miten lähestyä aihetta yläkoulun oppitunneilla.
Tiistai alkoikin mielenkiintoisissa merkeissä, kun aiheena oli Sustainability - termi pitää sisällään laajasti kestävän kehityksen, ei pelkästään ympäristön liittyvää, vaan myös talouden ja sosiaalisen ja kulttuurisen kestävyyden huomioimisen.
Lyhyesti voisi sanoa myös, että sustainability on ihmisen hyvinvointia maailman kantokyvyn puitteissa.
Päivän konkretia sisälsi erilaisia oppimispelejä ja videoita, joita voi käyttää oppituntien pohjana (esim. Footprint, Sustainable Development Goals). Konkreettisia kestävän kehityksen tekoja olisi myös kouluissa perustaa koulupuutarhoja, hyödyntää lähellä tuotettua ruokaa, istuttaa puita, arvostaa lähiluontoa tutustumalla ympäröiviin mahdollisuuksiin ja pohtia pieniä ratkaisuja luonnon ylikuormittumisen ehkäisemiseksi.
Agenda 2030 -tavoitteet eivät saisi jäädä kaukana oleviksi teemoiksi, vaan niitä tulisi avata konkreettisesti eri oppiaineissa.
Laitan tähän linkin YouTube-videoon, jossa katsoja saa nähdäkseen maailmanlaajusesti otettuja valokuvia kodeista. Video esittelee tutkimuskohteen, jossa oli tarkoitus tutkia erilaisia koteja, eri tuloluokissa ja eri puolilla maailmaa. Noin 11 minuutin videon keskivaiheilla pääsette näkemään vertailua, millaisia koteja eri puolilta maailmaa löytyy.
Lopuksi pohdimme vielä kiertotaloutta maailmanlaajuisesti, sen lähtökohtia ja ongelmallisuutta.
Oppituntien jälkeen vierailimme puutarhassa, joka on erikoistunut koristekasvien kasvattamiseen kasvihuoneissa. Jos Suomessa kasvihuoneviljelyn haasteita ovat talven kylmät ja kesän kuumat ajanjaksot, siellä haasteena on nimenomaan pitkä, liian kuuma kesä. Viljelyn sesonki on maalis-huhtikuussa. Puutarhan omistaja kertoi, miten pienet kasvitaimet matkaavat Keniasta heille kasvatettaviksi ja miten vastaavasti he markkinoivat ja kuljettavat koristekasvit myyntiin eri puolille Eurooppaa. Tämä kokonaisuus herättikin meissä paljon kysymyksiä, joihin ei voi löytää vastauksia yhdeltä kasvihuoneviljelmältä! Toivottavasti tämä saa myös blogikirjoituksen lukijat miettimään globaalia kasvintuotantoa.
Keskiviikon teema oli konkreettisten tulevaisuustaitojen opettaminen, miten oppia taitoja ja oppia ymmärtämään tulevaisuuden monimuotoisuuden monimuotoisuutta.
Päivän parhaana antina pidän Future camp -mallia, jossa ryhmiin jakautuneet oppilaat kiertävät eri työpisteissä, joissa joutuvat pohtimaan valintoja ja antamaan ehdotuksia kestävään tulevaisuuteen.
Hermanni-nalle oli hienosti mukana koko kurssin ajan ja saikin osakseen ihastelua!
Keskiviikon oppituntien jälkeen lähdimme koulun historianopettajan johtamalle kierrokselle Barcelonan keskustaan. Edessä oli kävelyretki Gaudin, Francon ja FC Barcan Barcelonaan! Tämä opettaja oli opiskelujen päättötyönään nimenomaan tutustunut Barcelonan historian erityispiirteisiin ja saimme paljon enemmän kuin normaalilla turistikierroksella. Junamatkan jälkeen olin hotellilla vasta klo 22 jälkeen väsyneenä, mutta paljon rikkaampana Katalonian pääkaupungista Barcelonasta.
Torstaina syvennyimme luontoretkellä biodiversiteettiin eli luonnon moninaisuuden opiskeluun. Pelkän paikallisen luontotutkimuksen sijaan perehdyimme erilaisiin digitaalisiin eliöstön tunnistussovelluksiin sekä saimme tehtäviä, joissa meidän piti yhdistää kokemamme luonto johonkin teemaan tai yksityiskohtaisempaan tehtävään. Erittäin hyödyllinen päivä, josta sai ajatuksia ja teemoja omaan opetukseen!
Viimeinen kurssipäivä piti sisällään tutustumista erilaisiin opetusmateriaaleihin: tulevaisuustaitojen opettelua SITRAN korttipelillä, tarinankerronnan avulla ja tekoälysovelluksilla.
Ennen kurssitodistusten jakoa kiertelimme koulupuutarhassa ja saimme oppaaksemme koulun valmistavan opetuksen oppilaita. Koska koulun opetuskieli on katalaani, myös Espanajan Kanariansaarilta kaupunkiin muuttaneet osallistuvat valmistavaan opetukseen ennen siirtymistä perusopetuksen oppilaiksi. Valmistavan luokan oppilaita tuli lisäksi Kolumbiasta, Hondurasista ja Ecuadorista. Nämä oppilaat saavat tukea päästäkseen yhteisöön osallisiksi. Monet heistä pelaavat jalka- tai koripalloa paikallisissa joukkueissa koulukavereidensa kanssa!
Maailmanlaajuiset ympäristöongelmat saattavat ajoittain tuntua ahdistavilta, mutta tämän koulutuksen yhtenä antina voi pitää myös sitä, että emme voi kantaa hartioillamme koko maailman taakkaa, vaan tehdä pieniä muutoksia omassa toiminnassamme ja opiskella asioita, jotka lisäävät ymmärrystä. Muutoksen voi silti aloittaa!
Kiitokset opiskelumahdollisuudesta Erasmus-ohjelma,Tuovi Ronkainen, EUNEOS, Hermannin koulu ja Escola deSanta Anna, Premia del Dalt.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti